Albums van week 1

1 januari 2018

Heaven verschijnt tweemaandelijks, albums komen dagelijks uit. Daarom geven we wekelijks een korte update van releases die ons meteen opvallen of die anderszins de moeite van het ontdekken waard zijn. Verwacht geen uitgebreide recensies, die verschijnen nog altijd – met meer reflectie – in het magazine. Op de eerste dag van het jaar wensen we iedereen het allerbeste toe en vooral veel mooie muziek. Het nieuwe nummer ligt in de winkels.

Roots/Folk: Tyler Childers - Purgatory

In de VS verscheen het debuut van countrysinger-songwriter Tyler Childers afgelopen zomer, bij ons komt het evenwel aanstaande vrijdag uit. Al weerhield dat er menige americanakenner niet van het album op te nemen in hun jaarlijstje voor 2017. Fris en fraai geproduceerd door Sturgill Simpson, zelf bepaald geen oudgediende, bewijst Childers zich als een groot neo-traditionele countrytalent.

Rock/Pop: UTU  – Russian Poets

Uit Finland komt het zevenkoppige art-pop/kamergezelschap UTU, geesteskind van zangeres/liedjesschrijfster Petra Poutanen, die zich vooral laat inspireren door Russische literatuur. Anders dan bij De Kift, dat met een vergelijkbaar instrumentarium tot een soort van schots en scheve fanfarecabaret komt, klinkt de muziek van UTU bedachtzaam, sensueel en hoogst verleidelijk. Dit moet mensen aanspreken die ook vallen voor Portishead, The Innocence Mission en Melanie De Biasio.

Blues/Soul/Jazz: Martin KohlstedtStrom

Na Tag (2012) en Nacht (2014) vervolgt de jonge Duitse experimentele pianist en componist Martin Kohlstedt zijn muzikale reis met Strom. Negen uiterst fraaie pianostukken die – eerst intiem – geleidelijk aan meer en meer oplossen in een schimmige klankenwereld. De ambient voorbij. De muziek is nog het best te kwalificeren als post-ambient.

Wereld: Tania SalehIntersection

De Libanese Tania Saleh maakt al zo’n dertig jaar deel uit van de onafhankelijke Arabische muziekscene. Het mislukken van de Arabische lente heeft haar doordrongen van het feit dat er meer gevraagd is. Saleh geeft een begin van antwoorden in dertien liedjes die op uiterst fraaie wijze klassieke Arabische poëzie, melodieën en instrumenten vermengen met moderne elektronische klanken. De Arabische wereld bevindt zich op het kruispunt ­ Intersection ­ de komende tijd zal duidelijk worden welke richting ingeslagen wordt.