Albums van week 27

3 juli 2017

Heaven verschijnt tweemaandelijks, albums komen dagelijks uit. Daarom geven we wekelijks een korte update van releases die ons meteen opvallen of die anderszins de moeite van het ontdekken waard zijn. Verwacht geen uitgebreide recensies, die verschijnen nog altijd – met meer reflectie – in het magazine.

Roots/Folk: James Elkington Wintres Woma

Na twee albums met medegitarist Nathan Salsburg en talloze bijrollen in het voorfront van de huidige lichting folk- en americana-talent - van Jeff Tweedy en Joan Shelley tot Steve Gunn en Tara Jane O’Neill - , achtte de van oorsprong Britse muzikant James Elkington de tijd rijp voor een eerste eigen album. Op Wintres Woma weet hij net als bovengenoemde collega’s weet Britse en Amerikaanse folkstijlen uit de vorige eeuw vaardig te combineren met totaal andere - in zijn geval veelal modern klassieke - invloeden.

Rock/Pop: Peter Perrett How The West Was Won

Als voorman van The Only Ones maakte hij eind jaren zeventig met het titelloze debuut en opvolger Even Serpents Shine enkele van de mooiste new wave-albums uit die tijd. Naar verluidt vanwege drugsproblemen schitterde de getroebleerde Brit sindsdien vooral door afwezigheid. Des te verrassender is het verschijnen van How The West Was Won, waarop hij laat horen niet alleen eindelijk zijn demonen te hebben overwonnen, maar ook dat zijn muzikale talent na bijna veertig jaar nog intact blijkt.

Blues/Soul/Jazz: Niia I

Terwijl de aandacht in r&b-kringen momenteel wordt opgeëist door de vrij matige comeback van het ooit zo roemruchte TLC, krijgt het al in mei uitgekomen debuutalbum Niia Bertino vooralsnog niet de verdiende publiciteit. De uitmuntende jazzy r&b is even spaarzaam als soulvol en bezit een Sade-achtige kwaliteit, die absoluut bij een groot publiek zou kunnen aanslaan.

Wereld: MeïkhânehLa Silencieuse

Rennes is de thuishaven van dit trio, dat met het prachtig uitgegeven tweede album La Silencieuse nog dieper in de folkmuziek van over de hele wereld duikt en hoogst originele kruisbestuivingen tot stand brengt tussen Bretonse, Perzische, Mongoolse, Hongaarse en Portugese stijlen, waarbij vooral de stilte een verbindende rol speelt.