Albums van week 36

4 september 2017

Het leven gaat door, terwijl we dat misschien even liever niet zouden willen. Maar in de geest van redacteur Geert Henderickx blijven we u enthousiasmeren over goede muziek. Daarom ook deze maandag weer onze wekelijkse korte update van releases die ons meteen opvallen of die anderszins de moeite van het ontdekken waard zijn. Verwacht geen uitgebreide recensies, die verschijnen nog altijd – met meer reflectie – in het magazine.

Roots/Folk: Lotte KestnerOff-White

De muziekcarrière van Anna-Lynne Williams loopt min of meer parallel aan die van Heaven. Met haar band Trespassers William maakte ze in 1999 diepe indruk met haar prachtige, weemoedige stem en vaardige hand van schrijven. Onder het pseudoniem Lotte Kestner maakt ze solo alweer jaren de ene na de andere prachtplaat. Off-White die kwalitatief meer dan eens denken aan Aimee Manns jongste meesterwerk Mental Illness.

Pop/Rock: O.M.D.The Punishment Of Luxury

Voor het hippe publiek is de comeback van LCD Soundsystem met American Dream de synthrock-gebeurtenis van het moment. Daardoor dreigt het nieuwe album van Orchestral Manoeuvres In The Dark: The Punishment Of Luxury wat onderbelicht te blijven. O.M.D. klinkt hier echter frisser en moderner dan ooit, met heerlijk aansprekende synthpop voor een groot hedendaags publiek.

Blues/Jazz/Soul: Walter Trout We’re All In This Together

Bluesrocker Walter Trout ontsnapte drie jaar geleden aan de dood door een last-minute levertransplantatie. Met het geweldige all-star album We’re All In This Together bedankt hij vrienden, fans en collega’s in het gezelschap van de absolute bluestop. Van John Mayall, Joe Bonamassa, Eric Gales, Joe Louis Walker en Kenny Wayne Shepherd tot Warren Haynes, Sonny Landreth, Charlie Musselwhite, Mike Zito en Edgar Winter. Een album dat geen bluesliefhebber mag missen.

Wereld: ŠiromLahko Sem Glinena Mesojedka (I Can Be A Clay Snapper)

I Can Be A Clay Snapper is de redelijk bevreemdende Engelse titel van dit nieuwe album van het Sloveense Širom. Met vier lange stukken van zo’n 10 minuten en een korte epiloog, balanceert het folktrio in het imaginaire grensgebied tussen Sloveense, Chinese en Afrikaanse folk, akoestisch en (grotendeels) instrumentaal. Een ongehoorde muzikale kruisbestuiving die bevreemdt maar ook fascineert. Avant-garde wereldmuziek voor de fijnproever.