Dayna Kurtz op tournee

7 maart 2017

Het is moeilijk voor te stellen dat Dayna Kurtz niet op meer handen wordt gedragen. Ze ziet er goed uit, heeft een prachtige stem en is een innemende persoonlijkheid. Slechte albums maakt ze niet. Deze week tourt ze door ons land met haar vaste gitarist Robert Mache. Bij het verschijnen van haar studioalbum Rise And Fall sprak Heaven met haar. Het interview verscheen in het magazine van maart 2015.

Dayna Kurtz vindt het lastig over zichzelf te laten praten. Ze wil wel, maar steeds komt ze uit bij een ander. Bonnie Raitt bijvoorbeeld, en Rosie Flores. “Zij zijn allebei zó goed. Als het moet, spelen ze op hun best. Zo wil ik het ook.” Het is een uur voor ze in Haarlem het podium van het Patronaat op moet. Ze schenkt meteen met gulle hand Ierse whiskey. “We moeten allebei werken, dus laten we allebei wat drinken.”

Rise And Fall is je eerste plaat met eigen werk in vier jaar. Is het afgelopen met die prachtige Secret Canons, waarop je obscure nummers covert? “Nee, er komt in ieder geval een derde deel. Het is een soort dienstbaarheid. Ik heb liever invloed dan dat ik in de schijnwerpers sta. Ik blijf zoeken naar onbekende oude liedjes. Na mijn scheiding ben ik in New Orleans gaan wonen. Daar in het zuiden heb je nog heel veel obscure platenzaakjes met oud spul, daar vind je singletjes van grootheden als Guitar Slim. Veel van mijn vrienden zijn verzamelaars, ieder met een eigen specialisme, zoals Nina Simone het mijne is. Ik luister naar radioshows met geobsedeerde deejays. Al die mensen brengen me op het spoor van die zeldzame nummers. Ik zoek ze uit op teksten – liedjes die afgunst oproepen, om te beginnen bij mij.”

Je negen eigen nummers op Rise And Fall klinken ouderwets en bekend. Is dat de invloed van die obsessie met oude muziek?“Dat moet haast wel. Ze zeggen dat ik steeds meer als een soulzangeres klink. Mijn gitarist Robert Mache verzucht geregeld dat origineel zijn zo moeilijk is. Ik hoor dat mijn eigen liedjes klinken als covers. Dat beschouw ik als een compliment. Robert, die schat, zegt dat dat komt doordat ik zo fantastisch ben. Ik zeg dat het komt doordat ik sinds mijn zestiende zo beïnvloedbaar ben. Ik heb gehuild bij Joni Mitchell. Ik ben opgegroeid met soul, met Etta James en Aretha Franklin. Het zijn zware tijden geweest en dan komt de soul boven. Ik ben begonnen in jazz, toen naar blues en country, daarna naar rock. Rock is plezier en energie. Dat plezier was weg, de afgelopen jaren. Het komt wel weer terug.”

Je moet het financieel niet hebben van je populariteit in Amerika. Hoe lastig is het je platen te financieren? “Platen maken is zo duur. Ik werk met crowd funding. Als een paar honderd fans me helpen, ben ik al een eind op weg. In ruil daarvoor krijgen ze een digitaal exemplaar, en de cd eerder dan de rest van de wereld. Of de plaat, want ik hoop dat we Rise And Fall ook op vinyl kunnen uitbrengen. Vinyl past goed bij analoog opnemen, dat doen we al sinds Postcards From Downtown. Ik heb mijn eigen label, dus ik hoef niet te onderhandelen. En wat geld betreft: zolang ik maar geen ander werk hoef te doen, ben ik tevreden.”

Je bent geen veelschrijver, al heb je materiaal genoeg. Hoe ga je te werk? “Het gaat me niet gemakkelijk af. Ik ben nogal rusteloos van aard en dat komt niet goed uit. Toen ik net was begonnen, heb ik jaren uit de koffer geleefd. Ik was geobsedeerd door On The Road van Jack Kerouac – dat was pas leven. Onvolwassen, terwijl volwassenheid juist een voorwaarde is om een goede singer-songwriter te zijn. Ik ben nu iets volwassener op mijn vijftigste. Ik kan niet gaan zitten en een liedje schrijven. Een coupletje, een stukje, en dat dan soms wel weken laten liggen.”

Aan welke singer-songwriters spiegel je je? “Ze moeten eerlijk zijn, integer, zoals Gillian Welch. Everything Is Free gaat over ons. Gillian Welch en integriteit zijn dikke vrienden. Fiona Apple, zo jong al zo beroemd, ik was benieuwd hoe ze zou schrijven als ze dertig was. Nou, briljant dus. Tom Waits kan nog steeds schrijven als de dronkelap in Los Angeles die hij eens was. Make You Feel My Love, ontroerend mooi, Bob Dylan schrijft als een literator. En Leonard Cohen, ik hield vanaf het begin van zijn platen, ook als de productie niet te pruimen was.”

Dayna Kurtz live: dinsdag 7 maart in Doopsgezinde kerk, Middelburg; woensdag 8 maart in Paradiso, Amsterdam; donderdag 9 maart in TivoliVredenburg, Utrecht; vrijdag 10 maart in Metropool, Hengelo; zaterdag 11 maart in GUO, Oisterwijk; maandag 13 maart in Ô Werkendam, Gent; dinsdag 14 maart Muziekgieterij, Maastricht.