30 Joar Rowwen Hèze

24 mei 2015

Popmuziek mag zich de laatste jaren verheugen op nogal wat wetenschappelijke aandacht. Awopbopaloobop Alopbamboom in een historisch-ontologisch of epistemologisch-holistisch perspectief. Goedemorgen! Daar kun je je dag mee beginnen. Het recent verschenen Het Dorp & De Wereld: Over 30 Jaar Rowwen Hèze  onder redactie van Leonie Cornips, sociolinguïst en taalkundige, en Barbara Beckers, hoofdbibliothecaris aan het Sociaal Historisch Centrum voor Limburg, is vanuit een wetenschappelijk-journalistieke invalshoek geschreven. Een sympathieke poging om de groep waar Limburg trots op is te duiden met bijdragen van wetenschappers, cultuurjournalisten, publicisten en fans.

Goede bedoelingen leveren niet automatisch goede boeken op, blijkt maar weer eens. Zo wordt de lezer van Het Dorp & De Wereld vergast op talloze wederwaardigheden uit de veelal grootse levens van een aantal auteurs. Het wezen van de muziek wordt echter nauwelijks aangeroerd, terwijl het daar uiteindelijk toch allemaal om draait. Veel herkenning, weinig verdieping. De op zich best aardige bundel gaat verder gebukt onder diverse herhalingen en incidentele flaters, waarbij er soms ook wat te schaterlachen valt, zeker bij de bewering dat de tekst van Bestel Mar te boek mag staan als literatuur! Proost! Jack Poels als de Heinrich Heine van de Peel. Zo weet je meteen weer waar we de wetenschap zo hard voor nodig hebben.

Dat succes vele vaders kent, blijkt eens te meer uit Het Dorp & De Wereld. De bundel bevat een rijke verzameling bijdragen van mensen die hun kennis niet bepaald onder stoelen of banken steken. Niets mis mee, al vraag ik me dan toch in gemoede af waarom in het hele boek de naam Hubert van Hoof schittert door afwezigheid. Van Hoof, sinds jaar en dag werkzaam voor de Limburgse omroep, maakte van 1985 tot 1992 voor de KRO-radio op de late zondagavond het inmiddels legendarische Op Slag Van Maandag, waarin hij onbekende muziek ontsloot voor een breed publiek. Sinsdien brengt hij op L1 Radio wekelijks twee fenomenale programma’s, Hubert On The Air en The Originals. Volgend jaar moet hij met pensioen. Ik mis hem nu al.

Eind jaren tachtig verscheen van Rowwen Hèze de debuutsingle Bestel Mar, een Limburgstalige bewerking van de TexMex-klassieker Anselma in de versie van Los Lobos. Hubert van Hoof draaide die feestelijke polka toen als eerste op de nationale radio. Een optreden in de Amsterdamse poptempel Melkweg en een korte tournee als voorprogramma van TexMex-accordenonist Flaco Jimenez volgden. Van Hoof was in die jaren ook samen met Geert Henderickx van Muziekkrant Oor medewerker van All Along The Watchtower. Begin jaren negentig wijdde dat televisieprogramma van de RVU een aflevering aan het destijds populaire Captain Gumbo en het toen nog onbekende Rowwen Hèze.

In de zomer van 1991 verscheen het album Boem, waarna Henderickx het gedaan kreeg dat hij voor het kerstnummer van Oor een vier pagina’s tellende reportage over Los Limbos mocht schrijven. Een paar maanden later scoorde Rowwen Hèze een hit met een nieuw opgenomen versie van Bestel Mar, wat weer leidde tot sensationele optredens op Pinkpop en de Amsterdamse Uitmarkt. Vooral de live-uitzending op televisie van dat laatste evenement effende het pad voor een loopbaan die tot op de dag van vandaag voortduurt. Ik wil het maar even gezegd hebben.

In het Limburgs Museum in Venlo is tot 3 januari 2016 de familietentoonstelling Rowwen Hèze 30 Joar te zien.