Albums van week 24

18 juni 2018

Heaven verschijnt tweemaandelijks, albums komen dagelijks uit. Daarom geven we wekelijks een korte update van releases die ons meteen opvallen of die anderszins de moeite van het ontdekken waard zijn. Verwacht geen uitgebreide recensies, die verschijnen nog altijd – met meer reflectie – in het magazine. Het nieuwe magazine is net verschenen. Met daarin interviews met onder meer Fatoumata Diawara, The Breeders, Eric Vloeimans, Birds of Chicago en Parquet Courts.

Roots/Folk: Olivia ChaneyShelter

The Longest River viel drie jaar geleden nog voornamelijk op bij liefhebbers van Britse folk Dankzij The Decemberists (Offa Rex) en het Kronos Quartet (Folk Songs) groeide Chaney’s ster sindsdien vooral in de VS, wat leidt tot dit prachtige tweede soloalbum, met niet slechts Britfolk, maar ook kunstzinniger balladewerk van eigen hand.

Rock/Pop: Rolling Blackouts C.F.Hope Downs

Op grond van een reeks fraaie ep’s wordt al jaren uitgekeken naar het volwaardige debuut van het Australische Rolling Blackouts Coastal Fever. Met Hope Downs wordt die belofte ingelost. Herinnerend aan de Go-Betweens in hun beginjaren, zou Rolling Blackouts C.F. wel eens de beste Australische band sinds die tijd kunnen zijn.

Blues/Soul/Jazz: SerpentwithfeetSoil

Door zijn grote neusring valt Josiah Wise ook buiten de muziek behoorlijk op. De unieke wijze waarop deze zwarte New Yorker r&b, elektronica, klassieke muziek en gospel combineert, zorgt dat Wise ook als Sepentwithfeet opvalt en met Soil een van de beste debuten van 2018 heeft afgeleverd.

Wereld: Alanis ObomsawinBush Lady

Geboren in 1932, is de Amerikaans/Canadese Alanis Obomsawin vooral bekend als Indiaanse activistische filmmaker. Al maakte ze eind jaren tachtig het nu heruitgegeven meesterwerk Bush Lady, dat op kunstzinnige wijze de Abenaki-cultuur in muziek vat, waarmee Alanis Obomsawin zich presenteert als een soort Indiaanse Laurie Anderson.