Albums van week 27

2 juli 2018

Heaven verschijnt tweemaandelijks, albums komen dagelijks uit. Daarom geven we wekelijks een korte update van releases die ons meteen opvallen of die anderszins de moeite van het ontdekken waard zijn. Verwacht geen uitgebreide recensies, die verschijnen nog altijd – met meer reflectie – in het magazine. Het nieuwe magazine is net verschenen. Met daarin interviews met onder meer Fatoumata Diawara, The Breeders, Eric Vloeimans, Birds of Chicago en Parquet Courts.

Roots/Folk: The Room In The WoodThe Room In The Wood

Begin jaren tachtig maakten Liverpudlians Paul Cavanagh en David Jackson onder critici furore met de post-punkband The Room. Na in 1985 ieder hun weeg te zijn gegaan, slaan ze op het toepasselijk getitelde The Room In The Wood de handen weer ineen in een uitermate geslaagde meer folk(rock) georiënteerde richting.

Rock/Pop: Florence + The MachineHigh As Hope

Hoezeer de kwaliteiten van Florence Welch als zangeres en songwriter buiten kijf stonden, was het me op haar voorgaande albums allemaal net te bombastisch. Op het nieuwe High As Hope houdt ze het allemaal een stuk kleiner en intiemer, en komen haar kwaliteiten wat mij betreft veel beter tot hun recht.

Blues/Soul/Jazz: Charles Lloyd & The Marvels + Lucinda WilliamsVanished Gardens

Met Marvels-leden Bill Frisell en Greg Leisz zocht de legendarische Amerikaanse jazzsaxofonist Charles Lloyd al eerder de grens op van jazz en rootsmuziek. Met singer-songwriter Lucinda Williams erbij klinkt die combinatie op Vanished Gardens zelfs nog fraaier dan we hadden durven dromen.

Wereld: Sary & Ayad KhalifeSoobia

De Libanese broers Sary (cello) & Ayad (piano) Khalife slaan op Soobia een wonderschone brug tussen klassiek, jazz en muziek uit het Midden-Oosten. Schitterend gearrangeerd, gespeeld en gecomponeerd, bewijst Soobia dat we niet langer bij de naam Khalife uitsluitend aan Marcel denken, maar dat Sary en Ayad (zover wij kunnen nagaan geen familie overigens) die naam evenzeer muzikaal hoog houden.