Albums van week 51

17 december 2018

Heaven verschijnt tweemaandelijks, albums komen dagelijks uit. Daarom geven we wekelijks een korte update van releases die ons meteen opvallen of die anderszins de moeite van het ontdekken waard zijn. Verwacht geen uitgebreide recensies, die verschijnen nog altijd – met meer reflectie – in het magazine. Het nieuwe nummer is vrijdag verschenen, met naast meer dan 100 albumrecensies en de jaarlijstjes ook mooie interviews met onder meer Garrett T. Capps, Thomas Dybdahl, Boudewijn de Groot, Thomas Azier, Cat Power en Gold Star.

Roots/Folk: Bruce Springsteen Springsteen On Broadway

Bruce Springsteen associeer je met theater noch musical en dus ook niet met Broadway. Een gewone muziekregistratie is Springsteen On Broadway dan ook niet. Hoewel het album zestien liedjes telt, zijn de verhalen waarmee hij de liedjes introduceert minstens zo belangrijk en vaak ook langer. Springsteen On Broadway is zo een uniek autobiografisch dubbelalbum waarin de mens Springsteen net zo centraal staat als zijn muziek.

Rock/Pop: Richard Swift The Hex

Indiepop singer-songwriter/producer Richard Swift had nog maar nauwelijks de opnamen voor zijn nieuwe plaat The Hex afgerond of hij kwam onverwacht te overlijden. Het is een waardige plaat om afscheid mee te nemen, en onderstreept meteen ook het verlies dat Swift’s dood voor de muziekwereld betekent. Zulke unieke, individualistische popmuziek kom je bepaald niet alle dagen tegen.

Blues/Soul/Jazz: Eleanor DubinskySoft Spot Of My Heart

Met Soft Spot Of My Heart levert de New Yorkse Eleanor Dubinsky een heerlijke nieuwe plaat af met jazzy popliedjes. Op een wijze die vergelijkbaar is en net zo gedistingeerd als die van de latere Steely Dan en Donald Fagen. Feilloze liedjes die evenzeer het hart als de hersenen beroeren.

Wereld: Debashish Bhattacharya/Wojtek Traczyk/Hubert ZemlerJoy!Guru

Op Joy!Guru werkt de Indiaase slidegitarist Debashish Bhattacharya samen met de Poolse bassist Wojtek Traczyk en diens landgenoot Hubert Zemler op drums. Gedrieën brengen ze een unieke vorm van wereldjazz die Indiaase wereldmuziek verenigt met Poolse jazz. Het geeft een andere invulling aan Bhattacharya’s raga’s die uitermate verfrissend werkt.