De betoverende Joanna Newsom

5 november 2015

Aanstaande zaterdag geeft de bijzondere Joanna Newsom haar enige optreden in Nederland in het Utrechtse TivoliVredenburg. Haar nieuwe album Divers kreeg van Heaven-recensent Henk Rijkenbarg een tien.

Het is vijf jaar behoorlijk stil geweest rondom Joanna Newsom. Na het epos Ys (2006) en het fenomenale drieluik Have One On Me begon ik licht te vrezen dat de bron van inspiratie was opgedroogd, totdat ze vorig jaar zomaar ineens als hippie opdook in de film Inherent Vice van regisseur Paul Thomas Anderson. Die draaide vervolgens de video voor Sapokanikan, gefilmd in lower Manhattan, New York.

Divers is een voor Newsom's doen een bescheiden enkele cd geworden met een speelduur van zo’n 52 minuten. Bij beluistering was ik al snel overtuigd van de kwaliteit van de composities. Newsom is een ware melodist en een genie in het bedenken van songstructuren en arrangementen die soms leiden tot rapsodische minisymphoniën. In dat prachtige spectrum van kleur en klank is daar altijd weer haar uit duizenden herkenbare stem met die unieke, virtuoze frasering vol emotie, intimiteit en expressie. Ze is voor mijn gevoel een van de beste, zo niet intelligentste verhalenvertellers van deze tijd, waar haar teksten vaak metaforisch, symbolisch velerlei situaties en emoties beschrijven.

De productie en mix zijn van haarzelf in samenwerking met bandlid Noah Georgeson, die met Steve Albini ook tekent voor de opnames. Newsom bespeelt met regelmaat harp, piano en Schiedmayer Celesta. Daarnaast is er invulling door vier gastmuzikanten op een arsenaal aan toetseninstrumenten, waaronder mellotron, clavichord en obscure instrumenten als marxophone en baglama. Extra arrangementen zijn er van Nico Muhly, Ryan Francesconi en Dave Longstreth, en leden van City Of Prague Philharmonik Orchestra doen mee. Het album opent meteen sterk met het prachtig georkestreerde Anecdotes, terwijl Leaving The City juist heel klein en intiem blijft, het langere titelnummer begint met piano maar ontwikkelt zich fraai transparant repetitief richting Philip Glass. Het sobere, gevoelig gezongen A Pin-Light Bent is door zijn instrumentatie de perfecte inleiding voor de afsluiter Time, As A Symptom met piano, dat georkestreerd naar een climax gaat met hemelse zangstemmen. De hoes laat een betoverd mooi panorama zien van fotograaf Kim Keever, waarin je zomaar kunt verdwijnen. Duik in het allesomvattende phantasmagoria van Divers. Fenomenaal.

Deze recensie staat in het jongste nummer van Heaven.

Joanna Newsom live: zaterdag 7 november in TivoliVredenburg, Utrecht. Er zijn nog kaarten verkrijgbaar.