De hoezen van Folkways: een feest voor het oog

1 juni 2012

Hans Luijten, conservator van het Van Gogh Museum, maakte ons attent op een website waarop de collectie van Folkways Records wordt ontsloten in beeld en geluid. De geluidsfragenten zijn beperkt in hun lengte, het feest betreft de hoezen en de uitgebreide liner notes.

Het Folkways platenlabel had een bijzondere filosofie. Oprichter Moses (‘Moe’) Asch zag het als zijn taak zag ‘de wereld vast te leggen in geluid’. De catalogus van zijn Folkways – actief tussen 1948 en 1986 – omvat de avontuurlijkste collectie die je je kunt voorstellen: van field recordings van bijzondere artiesten tot spoken word – schrijvers en dichters die voorlezen uit hun werk; van insectengeluiden uit een Amerikaanse achtertuin tot bijzondere etnografisch opnamen uit de tropen. De beroemdste uitgave is de Anthology of American Folk Music, samengesteld door Harry Smith, die in 1952 verscheen. En in 1997 door Smithsonian in een prachtige 6-cdbox opnieuw is uitgebracht – verplichte kost voor iedere country-, folk- en bluesliefhebber, maar dit geheel terzijde.

Zeer verzorgd zijn de hoesontwerpen van Folkways, waarvan er op deze site zo’n 200 zijn te zien – circa tien procent van de totale collectie. Asch vond het zeer belangrijk dat de beeldtaal van de hoes overeenkwam met de inhoud en hij was wars van commercie. Tot aan zijn dood in 1986 zag hij ook op toe dat alles in print bleef. Voor hem was dat volstrekt logisch. "Je verwijderd toch ook geen letters uit het alfabet omdat sommige minder populair zijn dan andere."