Frank Boeijen vangt het ongrijpbare

4 maart 2013

Frank Boeijen zoekt het tijdens zijn Liefde & Moed-theatertour lager op: hij duikt de diepte in. Met het openingslied wordt de toon gezet voor een avond aan De Onderkant Van De Hemel. De zanger neemt zijn gehoor mee op een aardse verkenning. Een verkenning van universele sentimenten die ieder mens op zijn eigen wijze inkleurt. Hij gaat ver, door dichtbij te blijven. Grasduinend langs de oevers van de waterwegen in het Land van Maas en Waal en turend in een Een Zee van Tijd. The river is within us, the sea is all about us, schreef de Amerikaanse dichter T.S. Eliot ooit. Het zou zomaar het thema van deze twee maanden durende tournee kunnen zijn.

Frank Boeijen herhaalt zijn herhalingen niet en komt elke concertreeks voor de dag met een nieuw concept. De korte Belgische tournee eind vorig jaar kenmerkte zich door de mini-bezetting, met enkel multi-instrumentalist Rens van der Zalm en bassist Charles Nagtzaam naast zich op akoestische gitaar. De muziek werd klein gehouden, terwijl de grote sentimenten ruim baan kregen in een vijfendertig jaar omspannend repertoire. Thematisch bestreek Boeijen ondermaanse, hemelse en zelfs mythologische sferen. Hoe anders dit keer, zo bleek afgelopen woensdag 13 februari tijdens de première in het Schaffelaartheater in Barneveld.

De plaats van handeling beperkt zich tot de wereld, zijn wereld. De zanger blijft dicht bij zichzelf. De scenografie van het podium wordt bescheiden beheerst door een aantal antieke theaterlampen die de introspectieve stemming versterken. Een lichtende metafoor voor een oude liefde? Frank Boeijen zingt de ene keer als een chansonnier leunend tegen de vleugel om vervolgens weer met gitaar mee te wiegen op het subtiel stuwende ritme van zijn uitgelezen begeleidingsgroep, die naast Rens van der Zalm en Charles Nagtzaam bestaat uit toetsenist Ton Snijders en drummer Martin de Wagter.

De repertoirekeuze mag ditmaal bijzonder opvallend heten. Frank Boeijen brengt vrijwel uitsluitend liedjes uit zijn latere periode, waarbij de nadruk ligt op het recente album Liefde & Moed, dat met De Ogen Van Haar Moeder in ieder geval één instantklassieker herbergt. Het woord heeft bij Frank Boeijen het laatste woord. De muziek vormt het sferische decor waarbinnen zich de gedachten van de zanger ontvouwen en die de zeggingskracht van zijn teksten onderstreept. Het geluid is zo evenwichtig afgestemd dat het ensemble zacht kan spelen zonder aan nuancering of impact in te boeten. Integendeel zelfs, de virtuositeit van de muzikanten treedt hierdoor nog sterker voor het voetlicht.

De Koorddanser is Frank Boeijen zelf. Hij spant een koord tussen op drift geraakte stemmingen van het hoofd en het hart. Een intelligent hart, passioneel en ingetogen tegelijk. Groot zijn de gevoelens, maar nergens laat hij zich verleiden tot platitudes of clichés. De ongrijpbaarheid van het leven en de liefde blijft ongrijpbaar. En toch vangt hij de essentie van iets dat zich niet in woorden laat uitdrukken. Het is muziek die in het hoofd naklinkt als de laatste tonen allang weggestorven zijn: tijdloze vluchtigheid.

Frank Boeijen woont, vrij naar de grote romanticus J. Slauerhoff, in zijn liedjes. In de muziek vindt hij zijn vervulling. Steevast zoekt hij grensgebieden op, boeiende plekken waar liefde, pijn, verleiding, verlangen en herinneringen huizen. Plekken die bepalend zijn voor ons menselijk bestaan. Zo laat deze Liefde & Moed-avond zich beluisteren als een louterende wandeling langs een stromende rivier. Een wandeling die stap voor stap uitnodigt over het eigen leven te reflecteren, in de wetenschap dat de vraag altijd boeiender blijft dan het antwoord. Maar ook in het prettige vooruitzicht dat ons nog een zee van tijd rest.

De 'Liefde & Moed'-tournee van Frank Boeijen loopt tot eind maart. Zie voor waar en wanneer de speellijst.