Frazey Ford in Memphis

10 november 2014

Sinds Dusty In Memphis, het legendarische album van Dusty Springfield uit 1969, hebben meer zangeressen hun inspiratie gezocht in Memphis, Tennessee. De vibes in de studio’s waar Al Green, Aretha Franklin, Elvis en talloze anderen muziekhistorie schreven, zijn nog altijd goed.

Want Indian Ocean, het in Memphis opgenomen tweede soloalbum van de Canadese Frazey Ford, is een meer dan uitstekend album. Ford is gezegend met een bijzondere stem, niet heel expressief, maar wel zeer meeslepend. Liefhebbers van countryfolk kennen haar van de prachtige samenzang met Trish Klein en Samantha Parton in The Be Good Tanyas. Het gezelschap dat begin deze eeuw furore met een reeks prachtige countyfolk-albums. Hoewel de groep bij mijn weten nooit is opgedoekt, is ze wel al jaren ondergeschikt gemaakt aan soloactiviteiten van met name Ford en Klein (Po’Girl). Parton had lang te kampen met de gevolgen van een aanrijding. Maar dat terzijde.

Zocht Dusty Springfield haar heil in de American Studios, waar Atlantic veel van zijn sterren opnam, Frazey Ford toog naar de Royal Studios van het net zo fameuze Hi-label, ‘thuis’ van onder anderen Al Green, Syl Johnson, Ann Peebles en O.V.Wright, soulzangers van de buitencategorie. Maar een groot deel van het succes van Hi in de jaren zeventig was te danken aan de kenmerkende, gedistingeerde Hi-sound, met de ingehouden swing van het orgel van Charles Hodges. Zijn broers Leroy Hodges op bas en Mabon ‘Teenie’ Hodges op gitaar maakten eveneens deel uit van de Hi-huisband.

De roemruchte broers zijn alle drie te horen op Indian Ocean, en leggen een prachtig vintage klanktapijt neer waarop Ford met haar zang uitstekend blijkt te passen. Het plezier van de opnamen spat van bijgaande video. Mabon Hodges overleed vrij kort na de sessies, wat de beelden en het album – dat 12 januari hier wordt uitgebracht – nog specialer maakt.