Gretchen Peters: een goed bewaard geheim

18 februari 2012

Als soloartieste trok Gretchen Peters pas een jaar of vijf terug de nodige aandacht met Burnt Toast & Offerings. Maar als liedjesschrijfster is ze inmiddels al twintig jaar zeer succesvol. Trisha Yearwood, Patty Loveless, Bonnie Raitt en Brian Adams namen materiaal van haar haar hand op. Recent werkte ze als duo met Tom Russell op One To The Heart, One To The Head - mijn favoriete album van 2010 - en op diens vorig jaar verschenen Mesabi. Die samenwerking zet Peters voort op Hello Cruel World, en het is veelbetekenend dat het samen met hem geschreven Saint Francis niet eens het sterkste liedje is.

De persoonlijke stijl van Burnt Toast & Offering heeft Gretchen Peters losgelaten, ten faveure van het oprichten van kleine monumentjes voor vrouwen die door ongeluk of toeval zijn terechtgekomen in de marge van de samenleving. Maar geen van allen zijn ze verbitterd: eerder weemoedig berustend. Zoals in het titelnummer, waarin de hoofdpersoon verzucht Haven’t done as well as I thought I would / I’m not dead but I’m damaged goods. Of in het ronduit schitterende Five Minutes waarin blijkt dat vijf minuten van (seksuele) onoplettendheid je hele leven kunnen veranderen. Het is moeilijk het prijsnummer van dit album aan te wijzen. Het magistrale The Matador? Het duet met Rodney Crowell, Dark Angel? Of het bedrieglijk simpele, introspectieve Little World? Dit is een van de muzikale hoogtepunten van 2012, dat staat voor mij nu al vast. En laat ze binnenkort voor optredens naar ons land komen. Mis haar niet.

Gretchen Peters live: 27 maart – Schalm, Westwoud; 28 maart – Transvaria, Den Haag; 29 maart – Paradiso, Amsterdam; 30 maart – In The Woods, Lage Vuursche; 31 maart – Mr. Frits, Eindhoven