Heel gevoelig doen

13 juli 2014

En ondertussen nadert de derde ronde van De Beste Singer-Songwriter Van Nederland alweer haar ontknoping. Over een kleine twee weken volgt de slotetappe van deze alternatieve tv-talentenjacht en dan wacht de winnaar plus de vijf verliezers ook dit najaar een zegetocht langs de belangrijkste Nederlandse poppodia. Jazeker, zo af en toe zegeviert de goede smaak wel degelijk – met speciale dank aan initiator Giel Beelen, 3FM-coryfee, tevens jazzambassadeur.

Laat er geen misverstand over bestaan: Douwe Bob en Michael Prins, de vorige winnaars, hebben onbetwist het nodige in hun mars, méér in ieder geval dan zo iemand als Case Mayfield. Na het behalen van de publieksprijs van De Grote Prijs van Nederland brak deze indietroubadour door toedoen van De Wereld Draait Door en, daar heb je hem weer, Giel Beelen door naar het grotere publiek – om zich daar vervolgens hooghartig van af te keren.

Wat valt er nou eigenlijk in te brengen tegen De Beste Singer-Songwriter Van Nederland? Op zich niets natuurlijk. Ware het niet zo’n populistische kruistocht voor pure muziek, waarmee die Giel Beelen zichzelf triomfantelijk op de borst roffelt. En ware het niet vooral dat hij en consort Eric Corton en zelfs Miss Montreal als juryleden weinig voeling met het genre verraden, om niet te schrijven dat ze niet helemaal lijken te begrijpen waar het bij een singer-songwriter echt om hoort te gaan. Was getekend: de snob.

Douwe Bob en Michael Prins, hoe jong ook, waren geen beginnelingen meer toen ze begonnen aan De Beste Singer-Songwriter Van Nederland. Met een heel klein beetje geluk, zo wisten ze, zou die muziekcompetitie hun carrière een stuk verder helpen. Het doel heiligt tenslotte het middel, nietwaar? Zo niet bij Dennis Kolen, ploeterend americana-talent, inmiddels goed voor acht albums in evenzoveel jaar. “Daar kan ik toch niet in gaan zitten? Als dat programma één ding heeft bereikt, is het dat het begrip singer-songwriter volledig is gedevalueerd.”

Van de winter verscheen Foreign Affairs, waarop Dennis Kolen in het voetspoor van Joni Mitchell het jazzpad kiest. In een loei van een interview brak De Volkskrant hem de bek open over Giel Beelen’s paradepaardje. “Dat is nu in Nederland het idee geworden over een singer-songwriter: iemand die, ook nog in opdracht, in wedstrijdverband, ineens heel gevoelig gaat doen. En veel mensen denken nu dat dit de real deal is. Maar dat is het natuurlijk niet, het is showbizz, tv-land.”