I.M. Richie Havens, meeslepend muzikant

23 april 2013

Freedom, het nummer waarmee de zwarte folkzanger Richie Havens beroemd werd, improviseerde hij op het podium op de melodie van Motherless Child. Dat podium was Woodstock, voor een publiek van meer dan een half miljoen mensen. Dat getuigt van lef. Het tekent de artiest Richie Havens. Geen briljant muzikant – zijn gitaartechniek was beperkt –, maar wel één die was gezegend met een eigen stemgeluid en een zeer, zeer groot hart.

Zijn warme, sonore stem was in de jaren tachtig en negentig veel te horen als voice over in televisieseries en documentaires. En op podia, all over the world. Want Havens was toch vooral een rasperfomer. Op de vele albums die hij sinds zijn debuut Mixed Bag in 1966 deed verschijnen, stonden altijd wel covers die hij op fenomenale wijze naar zich toetrok. Op zijn debuut meteen al een prachtige versie van Dylan’s Just Like A Woman, en zijn uitvoering van George Harrison’s Here Comes The Sun werd in 1970 zijn grootste hit. Zijn Sings Beatles And Dylan uit 1987, waarop covers van deze grootheden zijn samengebracht, is waarschijnlijk het beste album met louter covers dat ik ken - meeslepend van begin tot eind.

Havens’ grote hart toonde zich ook in zijn grote inzet voor maatschappelijke kwesties. Als een van de eersten maakte hij zich druk om het milieu. En in 1978 scoorde hij een hit in Israël met het nummer Shalom, Salaam Aleichum, waarin hij opriep tot vrede. Het lied werd ook in Egypte gewaardeerd. Met Richie Havens verliest de wereld behalve een bijzondere artiest muzikant vooral ook een bewonderenswaardig mens.

Richie Havens, 21 januari 1941 – 22 april 2013