Johan Derksen: benieuwd naar John Fullbright

7 september 2014

“Ik ga vooral voor John Fullbright. Naar die jongen ben ik heel benieuwd. En Wanda Jackson natuurlijk, die kans krijgen we niet vaak.” Johan Derksen bekijkt thuis, in zijn werkkamer, de bezetting van TakeRoot. De zeventiende editie van het Groningse festival heeft een sterke bezetting. “Natuurlijk moet elke serieuze muziekliefhebber gaan. Voor ons zijn de festivals al dun gezaaid, zeker sinds Blue Highways is verdwenen.”

Johan Derksen (65) is stevig verbonden met TakeRoot, dat in 2007 verhuisde van De Smelt in Assen naar De Oosterpoort in Groningen. “De organisatie vroeg Ron Jans, Harry Muskee en mij in een comité van aanbeveling. Veel zijn we niet bij elkaar geweest, maar het comité bestaat nog.” Jans en Derksen zijn met z’n tweeën, Derksen’s vriend Harry ‘Cuby’ Muskee overleed drie jaar geleden in Rolde.

De bezetting van TakeRoot bevalt Derksen wel. “Slobberbone, hm. En Matt the Electrician had van mijn gewoon elektricien mogen blijven. Het is duidelijk dat ons comité dit jaar niet is gehoord”, constateert hij opgeruimd. “Joan Baez trekt vast en zeker een hoop mensen, en naar Robert Ellis ben ik ook wel benieuwd.” Israel Nash is een probleemgeval voor Johan Derksen de platendraaier. “Ik heb alles gedraaid en kan geen nummer vinden voor mijn radioprogramma.”

Muziek Voor Volwassenen heet dat programma. Derksen draait elke week van negen tot twaalf zaterdagmorgen op Radio Rijnmond zijn muziek, uitsluitend ‘uit eigen kast’. Een paar weken geleden wijdde hij de volledige drie uur aan Dan Penn, met als thema ‘mislukte zanger, gevierde schrijver’. “Ik krijg niks voorgeschreven, anders zou ik meteen stoppen. Het is hun best beluisterde programma.”

Zijn programma zou uitstekend passen op een publieke zender, maar daar sneuvelen alle ‘volwassen’ muziekprogramma’s, zoals die van Mart Smeets en Jan Donkers. “Het Nederlandse publiek moet kennismaken met andere muziek dan wat de publieke radio ons laat horen. We leven in een land van smakeloze muziekprogramma’s, allemaal gebonden aan een format. Eén zender zou zich moeten richten op de groep die is opgegroeid met de Beatles, de Stones en Dylan. Wij hebben onze muzieksmaak ontwikkeld, wij hebben geld, maar niemand ziet ons als een doelgroep.” Geen zender richt zich op mensen ouder dan 49, constateert Derksen.

Zonder zo’n zender is het belang van festivals als TakeRoot eminent voor die fictieve doelgroep. “TakeRoot en Blue Highways zijn en waren altijd de jaarlijkse muzikale hoogtepunten. Ik mis ook de Bluesestafette in Utrecht. Daar heb ik Little Milton en al mijn andere helden gezien.” Bluesliefhebber en -propagandist Johan Derksen was van plan zich na zijn pensionering te vestigen in of nabij Austin, Texas. Dat gaat niet door. “Ik wil niet leven in een staat die de doodstraf hanteert. Het bleek ook duurder te zijn dan we dachten. Voorlopig blijven we hier.” Hier is om te beginnen zijn middeleeuwse pand in Oudewater. Zijn muziek neemt het grootste deel van de ruimte in beslag. Alles, op een kastje op wat na, is met grote precisie ingedeeld. Hier is sinds kort ook zijn tweede huisje. In Grollo. Waar anders?

TakeRoot, zaterdag 13 september, De Oosterpoort, Groningen. De jongste editie van Heaven heeft een special over TakeRoot met interviews met Daniel Romano, John Fullbright en Gregory Page. Heaven is los verkrijgbaar, maar als u een liefhebber bent van ‘muziek voor volwassenen’ is een abonnement iets voor u.