Marcus Miller glorieert

10 mei 2012

Renaissance heet het nieuwe album van Marcus Miller (52). “Ik voel dat er een pagina wordt omgeslagen”, mijmert de superbassist in een bijgaand schrijven. Zijn eigen muzikale helden zijn reeds verscheiden of zullen het niet lang meer maken. En een nieuwe generatie komt eraan.

Afgelopen dinsdag stond Marcus Miller in een uitverkocht en dampend Paradiso. Omringd door de jonge muzikanten die ook meespelen op zijn nieuwe album en allen op hun instrument excelleren: saxofonist Alex Han, trompettist Maurice Brown, pianist Kris Bowers, gitarist Adam Agati en drummer Louis Cato. Marcus Miller is op zijn bas letterlijk het glorieuze middelpunt van deze groep jonge honden. Hij soleert en regisseert. Mijn gedachten gingen uit naar de jaren tachtig, toen Miller als coming man aan de zijde van Miles Davis Tutu produceerde.

“Ik heb me voor Renaissance minder geconcentreerd op de productie en meer op de composities”, schrijft Miller. Hij voegde zeven nieuwe nummers toe aan zijn oeuvre. Het nieuwe album heeft echter ook enkele sterke covers, zoals Tightrope van Janelle Monáe en I’ll Be There van The Jackson 5. Ook daarin doet Miller aan Miles Davis denken, die in zijn carrière mooie dingen deed met simpele popliedjes als Time After Time van Cyndyi Lauper. “I’ll Be There was een van de eerste liedjes die ik op de bas leerde”, zegt Miller. “The Jacksons zijn idolen uit zijn jeugd. Toen ik die op de televisie zag spelen wist ik dat ik ook muziek wilde maken”, vertrouwde hij me vorig jaar toe, toen hij zijn tribute to Miles speelde op North Sea Jazz.

“Ik kan alles spelen en produceren”, stelt hij, “maar daar gaat het me niet om. In mijn dertig jaar omspannende carrière heb ik altijd clichés proberen te vermijden en muziek willen maken die iets voor mensen betekent. Het gaat er niet om dat je in twintig talen ‘how are you’ kunt zeggen, je bent beter af als je in één taal echt kunt communiceren.”

De taal van Marcus Miller is muziek en er zijn er niet veel die daar beter in zijn. En zeker niet op de basgitaar.