Recensies

Recensie
Mary Ann Kennedy: Glaschu – Home Town Love Song
15 november 2019Mary Ann Kennedy werd geboren in Glasgow en groeide op in een gealic sprekend gezin. Haar beide ouders kwamen van de Schotse eilanden, haar moeder zette zich nadrukkelijk in voor het behoud van de gaelic cultuur. Kennedy trad, vooral als muziekproducer, samen met haar echtgenoot in haar voetsporen. In 2017 verscheen haar eigen, internationale debuut: An Dàn, Gaelic Songs For A Modern World. En nu is er Glaschu, Home Town Love Song een eerbetoon aan Glasgow.
Recensie
Annie Gallup: Bookish
25 oktober 2019Tot beider genoegen zijn de Amerikaanse singer-songwriters Annie Gallup en Peter Gallway jaren geleden een samenwerkingsverband aangegaan. Enerzijds brengen ze samen albums uit onder de naam Hat Check Girl. Anderzijds werken ze beiden mee aan elkaars soloalbums.
Recensie
New Fall
18 oktober 2019Waar in eerdere edities van het New Fall festival in Düsseldorf fantastische optredens waren te zien van onder meer Wilco, Hundreds, Marianne Faithful, Ibeyi en Glen Hansard, vond het meest belovende concert – dat van de neoklassieke electro componist en pianist Nils Frahm – op maandagavond plaats, toen ik alweer thuis was. De line-up van het festival was op vrijdag en zaterdag, althans muzikaal gezien, niet heel verrassend.
Recensie
Enrico Rava/Joe Lovano: Roma
11 oktober 2019Hoog in de Oostenrijkse Alpen werd ik halverwege de jaren zeventig betoverd door de klanken van jazztrompettist Miles Davis. Het vormde het startschot van mijn zoektocht naar albums van verwante musici die op dit instrument hun magie bedrijven. In mijn uitgebreide verzameling neemt Enrico Rava al vele jaren een vaste plaats in. Samen met zijn landgenoot Paolo Fresu houdt Rava de eer van de Italiaanse jazztrompettisten hoog.
Recensie
Bobby Rush: Sitting On Top Of The Blues
09 oktober 2019De funky binnenkomer Hey Hey Bobby Rush laat zich beluisteren als een biografie. In een notendop dan, want de bijna 86-jarige krasse knar Emmett Ellis Jr., zoals hij bij de burgerlijke stand staat ingeschreven, heeft er al een carrière van driekwart eeuw opzitten. Hij stond op de loonlijst van Elmore James, Muddy Waters, Etta James en Jimmy Reed en wordt niet voor niets King of the Chitlin’ Circuit genoemd.
Recensie
Camilla Blue in de Groene Engel
24 september 2019Op zaterdag 21 september was het exact twee jaar geleden dat Camilla Blue, de artiestennaam voor de in het Brabantse kerkdorp Lithoijen opgegroeide Joyce Deijnen, debuteerde met het album Blue. Twee jaar later staat er na optredens in TivoliVredenburg Utrecht, Jazz In Duketown (Den Bosch), Effenaar (Eindhoven) en Willem 2 in Den Bosch, een hechte band die het complete debuutalbum de revue laat passeren, aangevuld met nieuw materiaal, zoals de single When I Get Home, een ode aan haar pleegouders die haar vanaf haar tweede levensjaar opvoedden.
Recensie
Robert Ellis
27 augustus 2019Tijdens de tweede editie van Once in a Blue Moon, afgelopen zaterdag in het Amsterdamse Bos, werden de grenzen van americana en roots opgerekt. In de line-up kreeg de rock-’n-roll met namen als Eels, The Waterboys, Duff McKagan featuring ShooterJennings, inderdaad zoon van outlaw Waylon Jennings, en de afsluiters Next of Kin en Courtney Barnett veel ruimte. Deze grensverlegging leidde tot een zichtbare verjonging van het aanwezige publiek. Roots en americana lopen kennelijk stevig in de pas van de algehele verhippingstendens.
Recensie
Waterman: Vaarwel
22 augustus 2019Een lied met een verhaal en een lied als een verhaal. Muziek die je wegtrekt uit een dal, een ravijn liever. Klanken en woorden voor onderweg, voor als het levenspad donker wordt en er onverwachte beren op de weg zijn. Onder de naam Waterman heeft Peter van Benthem met zijn in eigen beheer uitgebrachte album Vaarwel zes liedjes gemaakt die de luisteraar willen wegtrekken, meenemen of, in het geval van de liefde, laten landen in veilige handen.
Recensie
Rich Hopkins and Luminarios: Back To The Garden
22 augustus 2019Liefhebbers van ouderwetse rootsrock worden door het Blue Rose-label op hun wenken bediend met het album Back To The Garden van Rich Hopkins and Luminarios. Denk aan Neil Young en Red Star Belgrade.
Recensie
Ralph Alessi: Imaginairy Friends
13 augustus 2019Imaginairy Friends is het derde album van Ralph Alessi op het prestigieuze Duitsse label ECM. De in New York woonachtige trompettist is een gevestigde muzikant in de Amerikaanse jazzwereld. Alessi is niet alleen een innovatieve instrumentalist maar tevens een bevlogen leraar die les geeft aan de jazzfaculteit van de universiteit in zijn woonplaats. Daarnaast geeft hij les aan een non profit organisatie voor geïmproviseerde muziek.

Pagina's