Recensies

Recensie
Vola: Applause Of A Distant Crowd
14 november 2018Was hun eerste album ‘Inmazes’ een verdienstelijke poging om de elektronica van Depeche Mode samen te voegen met de zogeheten djent (een onomatopee van heb ik jou daar) van Mesjuggah, het tweede album van de heren uit Kopenhagen tapt uit een geheel ander vaatje.
Recensie
Confessin’ The Blues
09 november 2018Met de dubbelaar ‘Confessin’ The Blues’, die vandaag verschijnt, hebben The Rolling Stones een puike verzamelaar samengesteld met Amerikaanse blues. We komen bekende namen tegen, minder goden en ook artiesten die slechts weinigen zullen kennen.
Recensie
Dulfer play Blues; foto Anneke Ruys
08 november 2018Een beetje vreemd is het wel: Hans Dulfer die optreedt in theaters. Niet alleen omdat hij dat in zijn lange loopbaan nooit eerder deed, maar ook omdat de show waarmee het vaderlandse jazzicoon tot in maart 2019 op de planken staat, al grotendeels op verschillende muziekpodia, waaronder dat van het North Sea Jazz Festival, was te zien. Hoe het ook zij, met het oog op de publiciteit kan het natuurlijk nooit kwaad dat de aan de Amerikaanse muzieklegende Huddy Ledbetter gewijde voorstelling ‘Dulfer Plays Blues’ vandaag een heuse première beleeft in Theater Dakota in Den Haag. (Foto: Anneke Ruys)
Recensie
Hundreds
05 november 2018Omdat we net als in het verleden voor vrijdag en zaterdag waren uitgenodigd, misten we wat dit jaar internationaal gezien de op papier interessantste dag van het Düsseldorfse New Fall Festival leek, de donderdag. Met optredens van Mac DeMarco, Scott Matthew, Die Nerven en Der Plan bood de openingsdag van New Fall 2018 de meest aansprekende line-up, al kregen we achteraf toch vooral mee dat het concert van de Canadese indiepop singer-songwriter Mac DeMarco enigszins uit de hand gelopen zou zijn in de vrij sjieke Robert Schumann Saal.
Recensie
Alejandro Escovedo
04 november 2018Good morning, grapte Texaan Garrett T. Capps toen hij samen met zijn band The Three Timers om vier uur ’s middags aftrapte in de foyer van de Oosterpoort in Groningen tijdens Take Root. Inderdaad geen tijdstip voor muziek die zich het best ’s avonds laat beluisteren in een honky-tonk met losse heupen en een flesje bier in de hand. De zanger uit San Antonio, die met zijn nieuwe album In The Shadows Again hoge ogen gooit in het americanacircuit, zette de sfeer van de avond meteen sterk neer. De foyer wérd een swingende ballroom.
Recensie
Jack Bakkers & De Grensgevallen: Drie
01 november 2018Toen zijn naam viel, een jaar of wat geleden in De Wereld Draait Door, was ik trots. Onwillekeurig. Want dat George Kooymans de naam van een vriend noemt die hij al tientallen jaren kent, is niet zo vreemd. Zeker niet wanneer men bedenkt dat deze de tekst schreef voor ‘Touwtje Uit De Deur’, een van de beste liedjes van het debuutalbum van Vreemde Kostgangers.
Recensie
Annika Fehling Trio: In The Universe
31 oktober 2018Aanvankelijk verdween ‘In The Universe’ van het Annika Fehling Trio op de stapel met vluchtig beluisterde cd's. Enthousiaste verhalen van mijn broer Walter deden mij opnieuw grijpen naar deze schijf. De hernieuwde luisterervaring beviel mij zo goed dat ik achter mijn pc ben gekropen om u alsnog over deze plaat te informeren.
Recensie
Low
27 oktober 2018Doodstil was het, donderdagavond 11 oktober in Botanique in Brussel. Even tevoren had Nadine Khouri een kort doch betoverend optreden verzorgd. Haar liedjes vlogen als vlinders van schaduw en licht in de half gevulde zaal. Een klein half uur na haar optreden doofden de lichten in de zaal en waren er schimmen die het podium bevolkten. Dit was verwachting van een andere orde. Low betrad het podium. Nog voordat er een noot gespeeld was, luisterde Botanique dus ademloos. En dat zou het de hele avond blijven doen.
Recensie
Tamikrest
23 oktober 2018Inmiddels is het een begrip: woestijnrock. Bij die term denkt de goed geïnformeerde muziekliefhebber al lang niet meer aan harde, gruizige gitaargeluiden uit desolate vlaktes in Californië, gespeeld door mannen met indrukwekkende baarden en ook bekend onder de naam stoner rock.
Recensie
Aretha Franklin: The Atlantic Singles Collection 1967 – 1970
12 oktober 2018Deze verzameling singles van de legendarische Amerikaanse soulzangeres Aretha Franklin overspant een periode van drie jaar waarin zij zich presenteert als een zangeres die haar image van gospelzangeres inruilt voor die van een populaire zangeres.

Pagina's