Rob van Donselaar: rock -’n-roll in de polder

11 mei 2018

Onlangs verscheen Studio Zeezicht; Rock-’n-roll in de polder van Rob van Donselaar, die als muzikant, studiobaas en producent een belangrijk stempel drukte op de Nederlandse popmuziek. Een zelfportret vol prachtige muzikale anekdotes, opgeschreven zonder borstklopperij.

Rob van Donselaar (66) heeft geen eigen studio meer, maar is als senior adviseur verbonden aan Exalto Studios in Haarlem, vernoemd naar wijlen Jan Piet Exalto, jarenlang Van Donselaars rechterhand. Of moet je in dit verband spreken van rechteroor, omdat luisteren zo belangrijk is als je muziek opneemt en mixt.

Voor Van Donselaar was het eigenlijk van meet af aan duidelijk dat hij de muziek in wilde. Hij was altijd bezig met muziek en ook zijn vader leek pas op te leven als hij op zijn sax kon spelen. De Bintangs, Vitesse en Cake waren de bands waarin de jonge Van Donselaar speelde, maar zijn muziekleven kreeg pas echt richting toen hij met de Bintangs een plaat opnam in Phonogram Studio’s met producer Tony Vos. “Ik was gek op die man. Hij creëerde zo’n goede sfeer in de studio. In het begin snapte ik niet dat hij zowel met de Bintangs als met Ria Valk kon werken. Dat lag muzikaal zo ver uit elkaar. Maar dat was juist Tony’s kracht. Hij kon zich echt ingraven in al die verschillende artiesten. Ekseption, Cuby, noem maar op, en uiteindelijk iets neerzetten waar ik nu nog bewondering voor heb. De Bintangs, wij waren echt ruig op het podium. De platen die we met Tony opnamen klinken dan ook ruig, maar tegelijk zijn ze toegankelijk genoeg voor de radio. Dat is helemaal niet gemakkelijk en dat is de Bintangs eigenlijk ook nooit meer zo goed gelukt.”

Rob van Donselaar wist na zijn ervaring met Tony Vos wat hij wilde: muziek opnemen, met muzikanten werken. Zijn eerste studio opende hij in de Haarlemse binnenstad, maar dat gaf op een gegeven moment te veel overlast met buren en logistiek. Hij bouwde een state of the art studio in de polder nabij Spaarndam, en dat werd bijna zijn ondergang. Hoge lasten en een business die even wat minder draaide, deden het water tot aan de lippen stijgen. Opnamen voor sekslijnen hielpen de studio door de zware tijd heen en vervolgens kon Van Donselaar weer werken met de crème de la crème van de Nederlandse popmuziek en namen ook buitenlandse coryfeeën Snoop Dogg en Bill Wyman op in de polder.

“Ik heb veel buitenlandse muzikanten in mijn studio zien werken en zag dat ze doorgaans avontuurlijker waren. Ik begrijp eigenlijk nog altijd niet goed waarin dat verschil zit. Volg de carrières van goede Nederlandse bands en je weet eigenlijk tevoren wat de volgende plaat zal zijn. Dat vond ik zo geweldig van U2 – en ik ben niet eens zo’n grote fan. Maar met Achtung Baby maakten ze een album waarop ze zelf nauwelijks speelden. Dat is zo’n gedurfde stap. Ongelooflijk dat je zoiets op dat niveau, ze waren toen toch al een van de allergrootste rockbands, als band voor elkaar krijgt. Dan ben je pas creatief.”

Rob van Donselaar: Studio Zeezicht, Rock-’n-roll in de polder, verschijnt bij uitgeverij Water in Hilversum. Isbn 978 94 92495 33 4. In de volgende Heaven, die 8 juni verschijnt staat een uitgebreid interview met Rob van Donselaar.