Soul in Heaven: het geheim van Daptone

15 februari 2012

Dinsdag 21 februari staan Sharon Jones & The Dap-Kings in het hoofdstedelijke Paradiso en de dag daarop in het Utrechtse Tivoli en weer een dag later in Brussel. Nu al siert Sharon Jones het omslag van Heaven, dat dit keer flink uitpakt met (retro)soul. Het duo Mourits/Steinz behandelt de soulklassieker I Never Loved A Man The Way I Loved You van Aretha Franklin in hun onvolprezen rubriek Luisteren &cetera. Sharon Jones staat centraal in een artikel over het New Yorkse Daptone-label, het nieuwe Stax, dan wel Motown. En Marcel Haerkens zet elf neo-soulklassiekers op een rij, van Charles Bradley’s No Time For Dreaming tot Amy Winehouse’ Back To Black.

Uit Heaven:

Geheim

Op het internet circuleren filmpjes waarin Gabriel Roth van Daptone eindeloos wordt ondervraagd over zijn opnameapparatuur. Ik begrijp er geen snars van, maar blijf er gebiologeerd naar kijken: Roth lijkt er namelijk zelf ook niets van te snappen. Hij zegt dingen als: “Ik heb ontdekt dat als ik deze knop op die stand zet, dat ik dan het drumgeluid krijg dat ik graag wil horen.” Roth lijkt blind te varen op zijn oren.

“Gabe is het geheim van Daptone”, stelt Tommy ‘TNT’ Brenneck. Als iemand recht van spreken heeft, is hij het wel. Hij speelt immers gitaar bij The Dap-Kings en Naomi Shelton, bestiert zijn eigen Menahan Street Band en is de muzikale mentor van Charles Bradley. “Gabe is geniaal als technicus.” Sharon Jones op haar beurt zegt: “Ik vertouw blind op Gabe. We proberen altijd alles zo spontaan mogelijk te doen. Uiteraard repeteren we vooraf, maar we zijn niet bang voor foutjes.” Roth zelf legt alle credits bij de muzikanten. “Als Daptone een geheim heeft, zijn zij het. Zij spelen, ik neem op.”