Teddy Thompson & Kelly Jones: een paar apart

8 mei 2016

“Ik ben vast van plan elke plaat af te sluiten met een duet van The Everly Brothers. Als we vroeger met het gezin een uitstapje maakten, hadden we altijd een paar cassettebandjes met hun muziek bij ons. Het is misschien wel mijn oudste herinnering”, vertelde Teddy Thompson de ochtend nadat hij in de Amsterdamse poptempel Paradiso had mogen openen voor Lucinda Williams, wat hem overigens dankzij de nodige flair verrassend goed was afgegaan. En dat terwijl het ettelijke maanden eerder verschenen Separate Ways toch zo jammerlijk tussen wal en schip was gevallen, ook al liet die weemoedige popplaat zich in één adem noemen met het magnifieke Woodface van Crowded House. Als hidden track bevatte dat tweede album van de zoon van Richard & Linda Thompson een cover van Take A Message To Mary, dat hij in duet met zijn moeder regelrecht de hemel in zong, net zoals hij op het titelloze debuut het niet minder smartelijke I Wonder If I Care As Much al even wonderschoon had overgedaan met Emmylou Harris.

Drie mooie albums en tien jaar verder zit er nog steeds weinig schot in de carrière van de Engelse Amerikaan, iets waar het uit de tijd gevallen Little Windows met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid evenmin verandering in zal brengen. Ondertussen weet hij samen met de Amerikaanse zangeres Kelly Jones, die met het eind jaren nul verschenen SheBANG! een vergeten powerpopklassieker achter haar naam heeft staan, wel mooi nieuw leven te blazen in de onvergetelijke muziek van de Everlies, al klinken de tranentrekkende ballades ook wel naar het iconische countryrockduo Gram Parsons & Emmylou Harris. In minder dan zesentwintig minuten zingt het trans-Atlantische duo zich veelal unisono door een tiental niet van echt te onderscheiden pastiches in de stijl van Felice & Boudleaux Bryant, het echtpaar dat de beide broers gedurende de late jaren vijftig voorzag van een onwaarschijnlijke reeks hits. Mijn album van het jaar wordt het beslist niet, maar wel is Little Windows nu al met afstand het meest gedraaide. En wat laten die schrijnende liefdesliedjes zich toch lekker meezingen.