Vrijkaarten voor Buffalo Tom

6 november 2018

Het nieuwe album Quiet And Peace verscheen na een pauze van 6 jaar. Het Amerikaanse trio Buffalo Tom heeft al een heel muziekleven achter zich. Geroken aan het succes en getwijfeld aan hun voortbestaan. Inmiddels runt voorman Bill Jonovitz een makelaardij – voor de kost. Het musiceren kan hij niet laten. De band tourt nog minstens één keer per jaar en het nieuwe album is volgens recensent Wim Boluijt, eerder in ons magazine, wellicht het beste dat Buffalo Tom ooit maakte.

Recensie: Buffalo Tom: Quiet And Peace

Quiet And Peace? Inzake Buffalo Tom dienen we toch eerst de geschiedenis te herschrijven vooraleer we een blik op het achtste studioalbum van het welhaast legendarische trio uit Boston, Massachusetts werpen. Een album, laat dat meteen maar gezegd zijn, dat wellicht het beste is dat de band ooit maakte. Eerst die historie. Let Me Come Over (1992) is goed, maar niet zó goed als vaak wordt voorgesteld. Smitten (1998) is niet zo sterk als Big Letter Day (1993) maar niet zó slecht als vaak wordt gesuggereerd. Want was dat laatste er niet (mede) de oorzaak van dat de terugkeer van de band in deze eeuw met twee fraaie albums (Three Easy Pieces uit 2007 en Skins uit 2011) te weinig rimpels in de muziekvijver veroorzaakte?

Dat doet Quiet And Peace nu gelukkig wel, met recht en reden. De mannen, die allemaal ook ‘gewoon’ werken (gitarist Bill Janovitz doet in onroerend goed), weten dat wat komt niet zo lang meer zal zijn als wat is geweest. Ze denken aan hun kinderen (dochter Janovitz zingt mee in de prachtige cover van The Only Living Boy In New York). En ze zien, in een verwijzing naar het fenomenale Taillights Fade (1992) nu remlichten opgloeien. Een metafoor van jewelste. Omdat ze beter spelen en zingen dan ooit (die stemmen van Janovitz en Colbourn, wat een prachtige afwisseling in toon en emotie kennen die toch) en er werkelijk geen liedje uit de toon valt, durven we die vroege conclusie van ‘wellicht het beste’ hier gerust nog een keer te herhalen.

Buffalo Tom live: 2 december in Paradiso, Amsterdam; 8 december in Effenaar, Eindhoven.

Prijsvraag: wil je in aanmerking komen voor een van de twee vrijkaarten laat ons dan voor 15 november weten wie het titelloze debuutalbum van Buffalo Tom produceerde. Antwoorden naar redactie@popmagazineheaven.nl.